Computationeel denken
Geschiedenis is de studie van chronologische ordening van gebeurtenissen. Gebeurtenissen die samen een groot geheel vormen. En elke gebeurtenis heeft zijn oorzaak en gevolg. Ik heb aan de hand van de computer een nieuwe oefenmanier gemaakt voor mijn leerlingen om ze juist dit feit te laten ondervinden. Ik laat hen de abstractie vinden, en dus laat ik ze zelf bepalen welke informatie belangrijk is en welke informatie juist genegeerd kan worden.
Zoals ik eerder vermelde heeft een historische gebeurtenis een oorzaak en een gevolg, en vormen alle kleine gebeurtenissen een groot geheel. Denk dan bijvoorbeeld aan de moord op de prins Frans Ferdinand die een de start luide van de Eerste Wereldoorlog. Zo zijn er meerdere gebeurtenissen die samen onder één historisch event passen. Aan de hand van algoritmisch denken gaan de leerlingen een stappenplan maken om met een aantal gebeurtenissen om het grote geheel te vormen. Aan de hand van het online programma Scratch gaan ze leren om historische events 'in stukjes te hakken', zodat het beter te begrijpen en op te lossen is. Zo gaan ze het probleem decomprimeren.
In mijn opdracht staan echter te veel gebeurtenissen die weinig of hetzelfde effect hadden als andere gebeurtenissen. Het is dan aan de leerlingen om aan de hand van patroonherkenningen deze te herkennen en deze voor meerdere delen te gebruiken.
De Opdracht
Voor deze les iets speciaal. Ik ga jullie de lessen van de Tweede Wereldoorlog laten samenvatten aan de hand van programmatie. Zoals jullie weten zijn er meerdere gebeurtenissen die bepalend waren tijdens de tweede wereldoorlog. Het is aan jullie om deze te ordenen aan de hand van het online programeer-site Scratch.
Download de afbeelding van de kaart hieronder en zorg ervoor dat Scratch de kat alle gebeurtenissen op de juiste volgorde afgaat. Voor een tutorial kun je deze video bekijken.
